המורים הפכו ליותר מקצועיים במקצועות שהם מלמדים

בשנים 2022-2012 חלה עלייה בכלל המערכת בשיעור המורים להוראת עברית, מתמטיקה ואנגלית עם רקע השכלתי או הכשרתי מתאים להוראת המקצוע, למעט שיעור המורים להוראת עברית בחטיבת הביניים שבו חלה ירידה קלה - כך עולה מדו"ח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

16.02.2023 מאת: פורטל הכרמל והצפון
המורים הפכו ליותר מקצועיים במקצועות שהם מלמדים

 

 

שיעורי התאמה למקצוע בכלל המערכת

 

בשנים 2022-2012 חלה עלייה בכלל המערכת בשיעור המורים להוראת עברית, מתמטיקה ואנגלית עם רקע השכלתי/הכשרתי מתאים להוראת המקצוע, למעט שיעור המורים להוראת עברית בחטיבת הביניים שבו חלה ירידה קלה.

 

 

שיעור התאמה למקצוע בחינוך יסודי

 

בקרב מורים להוראת עברית עלה שיעור ההתאמה למקצוע מ-24.2% בשנת 2012 ל-25.4% בשנת 2022.

 

בקרב מורים להוראת מתמטיקה עלה השיעור מ-27.7% ל-37.0%, בהתאמה.

 

בקרב מורים להוראת אנגלית עלה השיעור מ-54.4% ל-70.1%, בהתאמה.

 

 

שיעור התאמה למקצוע בחטיבת הביניים

 

בקרב מורים להוראת עברית ירד שיעור ההתאמה למקצוע מ-63.0% בשנת 2012 ל-61.9% בשנת 2022.

 

בקרב מורים להוראת מתמטיקה עלה השיעור מ-60.8% ל-75.4%, בהתאמה.

 

בקרב מורים להוראת אנגלית עלה השיעור מ-62.9% ל-78.3%, בהתאמה.

 

 

שיעור התאמה למקצוע בחטיבה העליונה

 

בקרב מורים להוראת עברית עלה שיעור ההתאמה למקצוע מ-63.0% בשנת 2012 ל-65.6% בשנת 2022.

 

בקרב מורים להוראת מתמטיקה עלה השיעור מ-61.5% ל-77.6%, בהתאמה.

 

בקרב מורים להוראת אנגלית עלה השיעור מ-58.0% ל-73.7%, בהתאמה.

 

 

שיעור התאמה למקצוע לפי מחוז בשנים 2022-2012

 

בחינוך היסודי חלה עלייה בשיעורי ההתאמה של מורים לעברית במחוזות ירושלים, הצפון, חיפה והדרום, לעומת ירידה במחוזות המרכז ותל אביב.
 

 

בחטיבת הביניים חלה עלייה בשיעורי ההתאמה במחוזות ירושלים, הצפון והדרום, לעומת ירידה במחוזות חיפה, המרכז ותל אביב (במחוז תל אביב חלה ירידה משמעותית מ-63.3% ב-2012 ל-53.5% ב-2022).
בחטיבה העליונה חלה עלייה במחוזות ירושלים, הצפון והדרום, לעומת ירידה במחוזות חיפה, המרכז ותל אביב.

 

 

בשיעורי ההתאמה של מורים למתמטיקה חלה עלייה בכל שלבי החינוך ובכל המחוזות, למעט ירידה קלה בחינוך היסודי במחוז ירושלים ­– מ-26.4% ל-26.3%. עלייה משמעותית חלה בחטיבת הביניים בכל המחוזות ובעיקר בירושלים. בחטיבה העליונה חלה עלייה מ-48.2% ל-73.7%.

 

 

בשיעורי ההתאמה של מורים לאנגלית חלה עלייה בכל המחוזות בכל שלבי החינוך. עלייה משמעותית חלה בחינוך היסודי במחוז הדרום – מ-47.9% ל-70.6%.

 

 

שיעור ההתאמה למקצוע לפי אשכול חברתי-כלכלי של יישוב בית הספר בשנים 2022-2012

 

בשיעורי ההתאמה של מורים לעברית חלה עלייה בחינוך היסודי ובחטיבה העליונה באשכולות הנמוכים והבינוניים. לעומת זאת, בחינוך היסודי באשכולות הגבוהים חלה ירידה קלה מ-18.6% ל-18.2%, ובחטיבת הביניים חלה ירידה בכל האשכולות. השיעור בחטיבה העליונה באשכולות הגבוהים נשאר יציב – 64.4%.

 

 

בשיעורי ההתאמה של מורים למתמטיקה חלה עלייה בכל האשכולות בכל שלבי החינוך.

 

בשיעורי ההתאמה של מורים לאנגלית חלה עלייה בכל האשכולות בכל שלבי החינוך.

 

 

שיעור ההתאמה למקצוע לפי המדד החברתי-כלכלי של תלמידי בתי הספר בשנים 2022-2012

 

 

בשיעורי ההתאמה של מורים לעברית חלה עלייה במדד החברתי-כלכלי של התלמידים בעשירונים הנמוכים בחינוך היסודי בחטיבת הביניים (מ-9.3% ל-15.8%) ובחטיבה העליונה (מ-48.6%  ל-54.4%) ובעשירונים הגבוהים בחטיבה העליונה ­(מ-64% ל-65.3%). לעומת זאת, חלה ירידה בשיעורי ההתאמה בחטיבת הביניים בעשירונים הבינוניים (מ-66.8% ל-61%) ובעשירונים הגבוהים (מ-63.1% ל-60%) ובחטיבה העליונה בעשירונים הבינוניים (מ-51.1% ל-56%).

 

בשיעורי ההתאמה של מורים למתמטיקה חלה עלייה בכל העשירונים של המדד החברתי-כלכלי של התלמידים בכל שלבי החינוך.

 

בשיעורי ההתאמה של מורים לאנגלית חלה עלייה בכל העשירונים של המדד החברתי-כלכלי של התלמידים בכל שלבי החינוך.

 

 

מורים חסרי התאמה למקצוע (ממוצע לשנים 2022-2015)

 

במהלך השנים 2022-2015 בממוצע, שיעור המורים חסרי התאמה שמלמדים יותר מ-5 שנים את המקצוע הולך וגדל ככל ששלב החינוך גבוה יותר (משלב חינוך יסודי עד לחטיבות העליונות) בחינוך העברי בכל המקצועות. לעומת זאת, בחינוך הערבי השיעור יורד ככל ששלב החינוך גבוה יותר בכל המקצועות.​

 

 

להודעה המלאה

 

 

פורטל הכרמל

תגובות

מומלצים

\