ראשי המועצות הדרוזיות מקדמים איחוד וחלוקה

מפגש פורום ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות בדאלית אל כרמל אחרי הפוגה ארוכה, הפורום דן בתקציב החומש וה-540 מיליון ש"ח מהעודף שנשאר, ובעיקר בתכנון ובניה, כל ראשי המועצות מסכימים שצריך להיות איחוד וחלוקה חוץ מבהיג מנסור, הוחלט לשגר זעקה למשרדי הממשלה.

16.01.2023 מאת: חסין חלבי
ראשי המועצות הדרוזיות מקדמים איחוד וחלוקה

 

הדיון החשוב הזה של הפורום בא בעקבות ההתעוררות הקיימת בנושא התכנון והבניה, כולל כתבי אישום לשני הצעירים מבית ג'ן ולמה שקרה בדאלית אל כרמל וההתנגדות לאיחוד וחלוקה ובעיקר למצב הצווים בעוספיה ובכפרים אחרים ואי התקדמות התכנון בצורה רצינית.

 

 

 

מתוך הדיון החשוב של ראשי המועצות הדרוזיות וראש מועצת כפר קמא נבסו זכריא, ראש מועצת דאלית אל כרמל רפיק חלבי המארח אמר, שהוא מוכן לשלם בבחירות, אבל לא לוותר על התכנון.

 

 

 

מודי סעד ראש מועצת יאנוח גת, אמר שאצלו אין בעיות תכנון ובניה ושהוא מוביל מספר תוכניות מאז שהוא מכהן, "ביאנוח גת אין לנו בעיות תכנון ובניה, ביאנוח גת הופקדו 22 תכניות עד היום וכולן מקודמות, הדבר החשוב שאני מנסה להחזיר זה שהאזור שלי נפגע בהטבות מס שירדנו ל -7, הבקשה שאנחנו צריכים לרוץ ולהחזיר את ההטבת מס' כמו שהייתה 12 אחוז, זה מה שיכול לקדם דברים רבים לטובת האזרחים שלי".

 

 

 

ראש מועצת ראמה שוקי אבו לטיף, אמר שאצלו יש מספר מתחמים לבניה ואין לו אף תושב שבנה על שטח ציבורי, או בתוך כביש ואין לו שום מתנגד לתכנית שהיא כוללת איחוד וחלוקה.

 

 

 

עו"ד ראדי נג'ם ראש מועצת בית ג'ן, דיבר על המצב שבו מכינים תכנית ובא אדם ובונה על כביש בתכנית, מה שתוקע אותה לדורות.

 

 

 

בהיג מנסור מצא את עצמו בודד נגד כל ראשי המועצות, שמעוניינים לקדם תכנון והוא מתנגד לאיחוד וחלוקה ולמנהל התכנון ובעיקר בהיג תוקף את הועדה המחוזית.

 

 

 

בהיג מנסור אמר:" לא מעניין אותי מה הממשלה רוצה ומבקשת, עובדה שסללתי כביש לסת חדרה בלי לשאול אף אחד, צריך לדבר עם שר הפנים הנוכחי הרב אריה דרעי, כי רוב התקציב שלנו עובר במשרד הזה ובעיקר תקציב התכנון ומשרד ראש הממשלה ומשרד האוצר, אני שואל מה עם הכסף שנשאר 540 מיליון ש"ח?, הם אמורים לעבור לתקציב של השנה הנוכחית או לשנה הבאה? כי לא נשאר לי כסף לתכנון, אין היום ועדה מחוזית שיכולה לקדם תוכניות וערעורים אחרי שאיתמר בן דוד עזב, זו האמת שכולם צריכים להכיר".

 

 

 

גבר חמוד, יו"ר פורום ראשי הרשויות, ראש מועצת סאג'ור, שנמצאת ללא תכנית מתאר ועד היום הוביל תוכניות מפורטות, הפנה את הדיון לתקציב שנשאר מתוכנית החומש בסך 540 מיליון ש"ח.

 

 

 

בנוסף, הדיון התרכז בבעיות התכנון שמכות בכל הכפרים הדרוזים, בעיקר בגלל ההתנגדות של ציבור תושבים, שלא רואה חשיבות בתכנון בכפרים וגורם נזק רב להתפתחות הכפר.

 

 

 

רפיק חלבי דיבר על שנת הבחירות: "אנחנו נשארנו בלי תקציב וחשוב בשנת הבחירות לאשר או לדאוג לקבל חלקים מהכספים על חשבון התקציב שנשאר מתוכנית החומש, אחרת נשאר בלי שום גרוש השנה".

 

 

והיב חביש, ראש מועצת ירכא, דיבר על המצב בכפרו ועל השטח שלא מצליח לספח לירכא, ובעיקר על הועדות משנה שהוקמו לצורך הכפר הדרוזי ועל חשבון הדרוזים, אבל בפועל אין לוועדות אלה שיניים והן מיותרות לחלוטין.

 

 

 

שוקי אבו לטיף, ראש מועצת ראמה, הציע לפגוש את שר האוצר בצלאל סמוטריץ, כדי לקדם את האינטרס התקציבי לכפר הדרוזי, שוקי ציין שהוא ממשיך לעוד קדנציה במועצה, ושעד היום נשאר לו הרבה כסף מתקציב תב"ר.

 

 

 

פוזה משלב, ראש מועצת אבו סנאן, דיבר על התכנון ובעיקר העונש שהוטל על כפרו אבו סנאן, בגלל מעבר ביוב, ועל התכנון באבו סנאן שהתנגד לו הוא אישית, פוזה אמר שנלקח מתוכנית החומש מספר 959 מעל 20 מיליון ש"ח, לטובת  מט"ש, מבלי שיבקשו אישור ממנו ושהיום אין תקציב לאבו סנאן לתכנון בכלל.

 

 

 

עו"ד פריד גאנם, ראש עיריית מגאר, סקר בפני הנוכחים את בעיות התכנון וחלוקת התקציב: "העניין הזה בתכנון משליך על כל החברה הדרוזית, יתכן שהממשלה הנוכחית תעזור לנו ולא תפנה גב לדרוזים, כמו בשנה האחרונה, שלא היתה שום התקדמות בכפר הדרוזי ובעיקר שהתקציב ישאר במשרד ראש הממשלה ולא במשרד אחר. במגאר יש כל מני עבריינים שבונים על שטח כביש וכך הדברים נתקעים ולא ניתן לקדם תכנית בגלל אותם עברייני בנייה, חשוב שכולם יבינו מה קורה בפועל בשטח, כדי לפנות לועדה המחוזית צריך להיות עם מהנדס איכותי וצוות מקצועי, ורק אחרי זה לגשת לועדה המחוזית עם התכנון. לפעמים הגורם התכנוני הוא הבעיה של הכפר, בגלל שהגיש את התכנית חסרה, והדבר הזה גורם לבעיות קשות בכל כפר וכפר".

 

 

 

עו"ד ראדי נג'ם, ראש מועצת בית ג'ן אמר :"טוב אם נקדם פגישות עם השרים האחראים לרשויות המקומיות, כולל ראש הממשלה, כדי לבנות תקציב מועצה, על חשבון תכנית החומש ותקציב הדרוזים, ניתן לדרוש מענקים מאותו תקציב".

 

 

 

ראדי נג'ם: "בעדה יש מספר דברים שקשורים לתכנון ובניה ובעיקר לתקציב ועוד, אנחנו צריכים לקדם את התכנון בכפרים שלנו ולמנוע בניה לא חוקית ובמיוחד על תוואי כביש או שטח ציבורי, רק כך נוכל לאשר את התכניות החסרות, אנחנו מברכים את דליה ועוספיה שידעו להרחיב את שטח השיפוט שלהם".

 

 


ראדי: "יש לנו בבית ג'ן שני עצורים, שהיו קטינים ועכשיו הם הגיעו לגיל שיכולים להרשיע אותם, בגין הפרות סדר במאורעות מירון ובעיות האדמה שפרצו דאז, נגד השניים הוגש כתב אישום חמור, לשם כך אנחנו נדרשנו לפנות ולבקש חנינה, או התחשבות בנסיבות שקרו דאז".

 

 

 

בפגישה לקחו חלק, האשם חסין מנכ"ל הרשות לפיתוח הכפר הדרוזי, ומג'ד מסאלחה מנהל תחום בכיר פיתוח כלכלי במשרד ראש הממשלה.


 

 

 

יאסר גדבאן, ראש מועצת כסרא סמיע,דיבר על אופי העבודה עם משרד משק וכלכלה בהכנת פרויקטים. יאסר המליץ לא לעבוד איתם ובעיקר ציין שבכפר כסרא סמיע סובלים משטח שיפוט, צווי הריסה, אדמות חקלאיות והתפתחות הכפרים, כי אין אדמות עתידיות לשום דבר, "אנחנו מנסים לקדם, אבל המשרדים השונים מכשילים את ההתקדמות שלנו, אצלנו דורשים 30 אחוז הפרשות בתכנון לטובת הציבור, בנוסף אנו נתקלים בבעיות שיבוץ מורים מקומיים במערכת החינוך, אני לא מוכן לקבל שום מורה מחוץ לישוב".


 

 

ראש מועצת כפר קמא, נבסו זכריא, דיבר על משרד השיכון, שעשה תרגיל שהכפרים שלהם ישלמו מחיר קשה בעתיד ובעיקר התושבים ישלמו את המחיר.

 

 

 

רפיק חלבי ראש מועצת דאלית אל כרמל : "קיבלתי תכנון קטן, הצלחתי להוסיף 16 אלף דונם, הכפלנו את שטח התכנון, אני מתנגד שהציבור יבנה על השטח הלא מתוכנן, בפועל היום בדליה יש 483 בתים הבנויים על כביש ושטחי ציבור".

 

 

רפיק: "האמת ובצער רב אני אומר את זה, שאנשי עוספיה עושים בהתנהגות שלהם בעיה גדולה לדליה, בגלל שהם מתנגדים לאיחוד וחלוקה, היום יש 12 צווים מנהליים בדליה, אצלי היום הכל שקוף, בשכונת אלואנסה האיחוד והחלוקה ירד ל-25 אחוז בלבד, אנחנו צריכים להוביל מנהיגות תכנונית, חשוב לתקצב תכנון על אדמות פרטיות. הועדות משנה לא יכולות לקדם ולעזור לנו, יש לנו היום מספר שכונות, שלא יכול להיכנס לשכונה אמבולנס, או כבאית, או מערבל בטון, אני מוכן להפסיד את הבחירות, אבל לא מוותר על התכנון לטובת הכפר".


 

 

עבדאללה חיר אלדין ראש מועצת חורפיש: "חסרים לנו הרבה כספים לתכנון, לקחנו הלוואה כדי להשלים פרויקטים חיוניים לכפר, כשיש כישלון תכנוני, או שמישהו בנה בתוך שטח ציבורי, אצלנו המתכננים שלנו מנסים לתקן בתכניות, זה לא פשוט וקל, אבל מנסים ולכל זה אין כסף".

 

 

 

מה שעולה בדיון, שכל הכפרים הדרוזים נלחמים על אותו הדבר, זה על התקציב לטובת התפתחות הכפר מכל הבחינות ובעיקר תכנון, חינוך וספורט.

 

 

מנכ"ל הרשות לפיתוח החברה הדרוזית האשם חסין המליץ לראשי המועצות להכניס את הדרישות התקציביות שלהם לתקציב המדינה, אחרת הדרוזים יאבדו את הדרישות והתקציב שלהם.

 

 

במפגש הוחלט, שהפורום ישגר מכתב זעקה של הכפר הדרוזי בנושא תקציבים לתכנון ולבניה לכל המשרדים בממשלה.

 

 

 

נעדרו מהישיבה שני ראשי מועצות ויסאם נבואני ראש מועצת ג'וליס וסוויד סוויד ראש מועצת פקיעין.

 

 

פורטל הכרמל

פורטל הכרמל

פורטל הכרמל

פורטל הכרמל

פורום ראשי המועצות הדרוזיות ינואר 2023

תגובות

51. ל מגיב 50 לפני 2 שנים
החוק אומר
50. ل 48 לפני 2 שנים
قانون
49. סלים לפני 2 שנים
דחלילים חוץ מבהיג
48. للمواطن الع زيز ٤٧ לפני 2 שנים
نحن مع القانون والنظام
47. مواطن לפני 2 שנים
ל 45
46. מוניר לפני 2 שנים
תקועים במקום
45. ליוסף הגדול לפני 2 שנים
מה הציעו ראשי המעוצות
44. יוסף לפני 2 שנים
להוביל חינוך תענוני בדרוזים
43. جواهر לפני 2 שנים
خزعبلات
42. למספר 36 רוטשילד לפני 2 שנים
מציאותי
41. עלי לפני 2 שנים
למספר 40 הנכבד
40. לעלי 35 לפני 2 שנים
כל מה שאמרת
39. תושב לפני 2 שנים
12 צווים
38. קוסמטיקאית לפני 2 שנים
לראשי המועצות הדרוזיות
37. samir לפני 2 שנים
מחשבה של אנשים בלי אופק עתידי
36. רוטשילד לפני 2 שנים
העיקר
35. עלי לפני 2 שנים
חומר למחשבה
34. תושב לפני 2 שנים
כמה חבל
33. דילאווי1 לפני 2 שנים
גולת הכותרת
32. ערית לפני 2 שנים
בלי תכנון לא יפה לחיוות במקום בישראל
31. חלבי זידאני לפני 2 שנים
רפיק אסון לכפר ולעידה הבייתה
30. מציאותי לפני 2 שנים
הרבה בלבול ותסכול בקרבנו
29. מלומדת לפני 2 שנים
למה לחיות בכלוב כל עוד ניתן אחרת
28. ל 22 לפני 2 שנים
אהבל תתבייש
27. חלבי לפני 2 שנים
יש לנו בעיה קשה עם התרבות שלנו
26. רוכן לפני 2 שנים
למספר 25 הכלב של בהיג שלום
25. צאלח אבו רוכן לפני 2 שנים
רק בבעלי יכולות והאמיצים צריך לבחור ולהפסיק עם ה...
24. סמי לפני 2 שנים
למספר 23 אתה צודק מאוד
23. מהנדס מהגליל לפני 2 שנים
איך בחרתם באדם כמו בהיג
22. dk לפני 2 שנים
רפיק וראשי המועצות צודקים במאה אחוז
21. עלי לפני 2 שנים
לא צריך בחירות במגזר !
20. אני לפני 2 שנים
למספר 18 אתה כנראה לא יודע לקרוא
19. חלבי לפני 2 שנים
ברכות לתושבים שיש ראש מועצה דואג לכולםםםםםםם
18. תושב לפני 2 שנים
בא לי לצחוק ולהקיא
17. משקיף לפני 2 שנים
קריאות נואש
16. כיופי לפני 2 שנים
ראש מועצה שלנו בלי מחשבה עתידית
15. צעיר לפני 2 שנים
תבנו עתיד ותחשבו נכון
14. يوسف לפני 2 שנים
كفاك للتظليل يا ابو ايمن
13. תושב לפני 2 שנים
עצה לפיתרון
12. למגיב 10 לפני 2 שנים
תרגע ותנשום עמוק
11. סלים לפני 2 שנים
רפיק מסוכן לכפר
10. מדליה לא תומך רפיק לפני 2 שנים
רפיק צודק בכל מילה כך עובדים בהצלחה רפיק
9. לרפיק ראש המועצה דלית אלכרמל לפני 2 שנים
צוות 8 עם כלראשי המועצות
8. עיספאוי לפני 2 שנים
לאן בהיג מוביל אותנו ?
7. בעל מקצוע לפני 2 שנים
ראשי המועצות צודקים בהיג לא מבין כלום בחיים שלו
6. סלים לפני 2 שנים
מדלית אל כרמל
5. מן הישוב לפני 2 שנים
רפיק חלבי
4. מואטן לפני 2 שנים
איחוד חלוקה
3. חלבי לפני 2 שנים
דלית אל כרמל
2. עספאני לפני 2 שנים
רפיק חלבי תרגע ותפתור את בעיית האדמות שלך קודם ולא הבעיות של עספיא
1. عسفيا לפני 2 שנים
طق حكي وتضييع وقت

מומלצים

\