צו מנהלי למפעל הביטחוני אלביט מערכות סאיקלון בע"מ

עקב חריגות חמורות מערכי הסביבה הוציא המשרד להגנת הסביבה למפעל צו מנהלי למניעה או לצמצום של זיהום אוויר לפי סעיף 45 בחוק אוויר נקי. ד"ר סיגל בלומנפלד, מנהלת מחוז הצפון של המשרד להגנת הסביבה: "מפעל סאיקלון אלביט הוא בעל חשיבות רבה למדינת ישראל וביטחונה, אך לא על חשבון הסביבה ובריאות תושבי האזור".

14.03.2023 מאת: פורטל הכרמל והצפון
צו מנהלי למפעל הביטחוני אלביט מערכות סאיקלון בע"מ

 

ד"ר סיגל בלומנפלד, מנהלת מחוז הצפון של המשרד להגנת הסביבה, הוציאה צו מנהלי למניעה או לצמצום של זיהום אוויר לפי סעיף 45 בחוק אוויר נקי (צו 45) למפעל אלביט מערכות - סאיקלון בע"מ בגין חריגות חמורות בערכי הסביבה.

 

 

ד"ר סיגל בלומנפלד, מנהלת מחוז הצפון של המשרד להגנת הסביבה: "מפעל סאיקלון אלביט הוא בעל חשיבות רבה למדינת ישראל וביטחונה, אך לא על חשבון הסביבה ובריאות תושבי האזור. בתקופה האחרונה עקבנו בדאגה אחר החריגות החמורות בערכי הסביבה שנדגמו, והמפעל פעם אחרי פעם כשל בדיגומים ולא תיקן את הכשלים. לאור זאת, החלטנו במשרד להגנת הסביבה להוציא למפעל צו מנהלי למניעה או צמצום של זיהום האוויר לפי סעיף 45 בחוק אוויר נקי, במטרה לשמור על בריאות הסביבה ותושבי האזור".

 

 

מפעל סאיקלון מוצרי תעופה נמצא בבעלות אלביט מערכות וממוקם בפארק תעשיות בר לב שממערב לכרמיאל. המפעל מחזיק בהיתר פליטה מהמשרד להגנת הסביבה, ולפיו הוא נדרש לתוכנית דיגום סביבתית. כמו כן על המפעל לבצע סדרה של שמונה דיגומים סביבתיים יממתיים על גדר המפעל אחת לשבועיים.

 

 

הצו המנהלי למניעה או לצמצום של זיהום אוויר לפי סעיף 45 בחוק אוויר נקי הוצא בגין חריגות חמורות חוזרות ונשנות מערכי הסביבה של המפעל שלא תוקנו.

 

 

בדיגום סביבתי שעשו נציגי המשרד להגנת הסביבה ביולי 2022 נמדדה חריגה של פי 1.5 מערך הסביבה.

 

 

באמצע ינואר 2023 מדדו הנציגים שוב בארבע נקודות שונות במפעל, וגם בהן נמדד ערך שהוא 80% מערך הסביבה למזהם המוגדר מסרטן לפי מסמך הנחיות טכניות לשמירת איכות האוויר TA LUFT.

 

 

בסוף ינואר 2023 שוב נצפו חריגות פי 3 ופי 4 מערך הסביבה על גדרות המפעל, ובשאר הנקודות יותר מ-80% מערך הסביבה. בסוף פברואר 2023 שבו נציגי המשרד ודגמו דיגום סביבתי יממתי במפעל. גם בדגימות אלו התגלו חריגות חמורות מערכי סביבה במזהם זה.

 

 

ממצאים חמורים אלו מצטרפים לממצאים נוספים שהצטברו בידי מחוז הצפון של המשרד להגנת הסביבה, ובגינם זומנו בעלי המפעל לשימוע. בתום השימוע הוציאה מנהלת מחוז הצפון של המשרד להגנת הסביבה את הצו.

 

 

המשרד מורה למפעל לבצע תוכנית שתכלול אמצעים משמעותיים להפחתת פליטות כגון שינוי, צמצום או הפסקה של מתקנים, הוספת אמצעים לניטור, לאיסוף ולטיפול בפליטות – הכול כדי למנוע חריגות מערכי הסביבה. אם פעולות המפעל לצמצום הפליטות לא יצליחו למנוע חריגות מערכי הסביבה, יהיה על המפעל להפסיק את השימוש בקו הייצור בחומר מסרטן זה, לפי הנחיות שיעביר המשרד.

 

 

תגובות

מומלצים

\