אג'יליות בעבודה ככלי להצלחה

מנהלים עצרו, שינוי לפניכם! כמה דברים שמנהלים חייבים לדעת על המושג אג'יליות בעבודה ככלי להצלחה- משחר ההיסטוריה ועד היום, האם אג'יליות בעבודה הינו מושג חדש או מחודש?.

24.02.2023 מאת: עורכת דין שרון הר זהב
אג'יליות בעבודה ככלי להצלחה

 

האם אג'יליות בעבודה הינו מונח בהקשר העסקי והארגוני שהוטמע בשנים האחרונות או יכולת מוכרת שמובילה להצלחה משחר ההיסטוריה? מה דמויות מפורסמות בהיסטוריה ומנהלים בכירים יכולים ללמד אותנו על דמות העובד האג'ילי האידיאלי.

 

 

 

פירוט של רשימת המיומנויות הנדרשות והחיוניות לעולם העבודה המשתנה אינו סוד וניתן להתרשם מהרשימה המגוונת בפרסומים של המדען הראשי של משרד החינוך ובמחקרים מוכרים שפורסמו מטעם אוניברסיטאות מוכרות בעולם.

 

 

 

מנהלים בכירים במשק מספרים שאחד הגורמים המאפשרים לאדם להצליח במקום העבודה ובשוק משתנה היא אימוץ יכולתו להסתגל ולהתאים את עצמו למצב חדש בהקדם ככל האפשר.

 

 

 

מימי קדם קדמתה,

 

 

עיתונאי, כלכלן ומרצה במיזם הדיגיטלי ללימוד ניהול, פרקטיקה ארגונית ומיומנויות מבכירים במשק מספר: "שבתנ"ך מצאנו דוגמא, אולי ראשונה. שאול בן קיש משבט בנימין היה חקלאי ורועה בהמות והפך למלך ישראל, גם הוא התמודד עם שינוי גדול מאד.

 

 

 

הסביבה שלו גם היא השתנתה צבא פלישתים חזק עמד להסתער על המדינה היהודית שצבאה חלש, ולחיילים אין אפילו נשק. שאול מפנים את השינוי בנסיבות. הוא, הופך מרועה למנהיג.

 

 

 

באמצעות שורה של פעולות גייס את העם, הדריך את הצוות(החיילים) איך להכין כלי לחימה, מינה סגל ניהולי פיקודי ועוזרים מוכשרים ובמשך שנים ימצב את עצמו כמנהיג.

 

 

 

כל כך שונה מהיום? לא בטוח.

 

 

 

הלקח הוא שגם אדם פשוט יכול להצליח להתמודד עם מצב חדש ונושא שאינו מבין בו באמצעות פעולות אקטיביות והסתגלות.

 

 

 

האם הצלחה של מנהל אג'ילי טמונה בניסיונו הפרקטי מקצועי באותו תחום שאותו נבחר לנהל?

 

 

 

ידוע שבמגזר הציבורי ולעיתים גם במגזר העסקי מגייסים לניהול אנשים שאינם תמיד בעלי ניסיון מקצועי פרקטי באותו תחום, לעיתים לתדהמתם ולמורת רוחם של העובדים המקצועיים הקיימים, האם האמור נועד לכישלון מלכתחילה?

 

 

 

 

מנהל מוצלח שהגיע ללא ניסיון מקצועי פרקטי בתחום הינו רוברט מק-נמארה שמונה לשר ההגנה על ידי הנשיא ג'ון קנדי במאה ה-20.

 

 

 

מק-נמארה היה המנהל הכללי של חברת המכוניות פורד ולא היה בעל ניסיון צבאי. קנדי חשב שמי שמנהל את פורד יכול לנהל את צבא ארצות הברית. וכך היה, מק-נמארה קיבל צבא קטן. הגדיל, שיפר מהקצה לקצה את המבצעיות והצליח במבחנים צבאיים חשובים.

 

 

 

המסקנה היא שניתן לנצל ידע קודם ובאמצעות יכולת הסתגלות טובה להצליח בתפקיד חדש.

 

 

 

 

בימיה המוקדמים של המדינה, הגיע לנמל חיפה עולה צעיר ורווק העונה לשם פרנץ קישונהט. שמו שונה על ידי הפקיד בנמל לאפרים קישון. קישון היה בעל טור סאטירי פופולרי בעיתון גדול בבודפשט, אך בישראל לא ידע את השפה ולכן התגורר ושובץ לעבודה באחד הקיבוצים.

 

 

 

קישון לא ויתר ולמד את השפה העברית ולימים התקבל לעבודה בעיתון מעריב.

 

 

 

דוגמא ומופת לעובד אג'ילי, לימים, אפרים קישון הפך לסטריקן מוביל בישראל, וספריו אף תורגמו לשפות זרות. ומה אפשר ללמוד מזה?

 

 

 

אם אדם יכול להסתגל  למגורים, לעבודה ולשפה זרה בארץ חדשה באמצעות נחישות, עקביות והתמדה, על אחת כמה וכמה עובדים באמצעות שינוי וגמישות מחשבתית יכולים להסתגל לשינויים בעולם העבודה המשתנה.

 

 

מאז ועד היום,


 

 

פנינה קרן מרצה במיזם הדיגיטלי ללימוד ניהול, פרקטיקה ארגונית והתאמת מערכות ההון האנושי לעידן המודרני מספרת: "תמיד היו שינויים בעולמות העבודה אך בעידן הנוכחי השינויים אינטנסיביים ומפתיעים יותר ומאלצים אותנו לייצר פתרונות חדשניים ושונים ממה שהכרנו.

 

 

 

ארגונים נדרשים כיום לבחון כל העת את מטרות הארגון, רצונות הלקוחות, מצב השוק כדי לשרוד ולהתקיים וזה מחייב לשנות את קבועי הזמן של הארגון ולהיערך לבחינת האסטרטגיה הארגונית ובהתאמתה בטווחי זמן קצרים יותר ממה שידענו.

 

 

 

ארגונים מצליחים ומסתגלים משתפים עובדים בעלי מגוון דעות בהתייעצויות, ובהתאמת המטרות ובניית האסטרטגיה כדרך חיים כדי לייצר חדשנות ולקבל את מירב הרעיונות מההון האנושי הקיים בארגון.

 

 

 

הגיוס השתנה לכוון של חיפוש "כישורים" ופחות ניסיון ספציפי בתפקיד מסוים , זאת כדי לייצר מאגר הון אנושי שיש לו כישורים של ורסטיליות והסתגלות מהירה לשינויים. ובעיקר גמישות מחשבתית ותפקודית.

 

 

 

מנהלים נדרשים היום לשינוי שיטות הניהול ונדרשים כיום כישורי ניהול "רכים" של "מנהיגות קשובה "כדי לענות על אתגרי ניהול חדשים כמו: כיצד לחבר את העובדים בעידן העבודה ההיברידית? כיצד לשמר פרודוקטיביות מרחוק? כיצד לשמר עובדים וכיצד לחבר אותם לארגון?

 

 

וברמת העובד: למידה מתמדת ואחריות על הקריירה שמשתנה במהירות, מקצועות משתנים, הכישורים הנדרשים משתנים, ויותר מתמיד הפרט נדרש ליותר חדשנות, למידה מתמדת ואחריות על הקריירה ולשינויים בצמתי הקריירה וההתפתחות האישית שלו.

 

 

 

צורות העסקה חדשות מתפתחות לכוונים של עבודה חלקית בכמה ארגונית, עבודה עצמאית של אאוטסורסינג –שינויים אלו מאלצים את הפרט לשקול מה נכון לו בצמתי הקריירה מתוך מנעד רחב של אפשרויות שהוא לא הכיר בעבר.

 

 

 

ולסכום, כל אלו מקצת מהאתגרים המרתקים שמציב לנו עולם העבודה המודרני מה שמחייב הן ארגונים והן את העובדים לשנות את המיינדסט הישן ולגייס את חוכמת ההמונים ,את הצורך ללמוד ולהתייעץ כדי להתמודד עם האתגרים המפתיעים העומדים לפתחנו."

 

 

 

הלקח הוא שאין להרים ידיים במקרה של מצב חדש בלתי צפוי, או לחפש תירוצים. לתירוצים אין ערך. יש ללמוד בכל המהירות את המצב החדש, להשתמש בידע המקצועי שלך, לחפש בכל הדחיפות פתרונות ולדעת ליישמם בצורה טובה ותוך זמן קצר מאד.



 

 

עורכת דין שרון הר זהב, מפתחת מיזם פלטפורמת לימוד דיגיטלית בתחום התעסוקה והעסקים ללימוד ניהול, פרקטיקה ארגונית ומיומנויות בעולם העבודה, שמועבר על ידי מנהלים בכירים במשק הישראלי מקבוצת אל הנכס, לשון זכר כמוה כלשון נקבה.

 

 

תגובות

מומלצים

\