פסיפס כלניות בן 1500 שנה התגלה בשנית

האתר נחשף בשנות ה-80 אך התכסה ונעלם מעיני המטיילים. כעת במסגרת החפירות התגלה פסיפס צבעוני קדום ומרהיב הנושא דוגמת כלניות מלפני 1500 שנה. הפסיפס העתיק, שימש כרצפת כנסייה קדומה ובעתיד צפוי להיות נקודת ביקור למטיילי שביל ישראל.

20.03.2023 מאת: פורטל הכרמל והצפון
פסיפס כלניות בן 1500 שנה התגלה בשנית

צילום אמיל אלג'ם, רשות העתיקות

 

רשות העתיקות, בשיתוף המועצה המקומית שוהם, חושפת בשנית בימים אלו חלק מאתר העתיקות אל- בירה.

 

 

לאחר שהיה חבוי מהעין במשך 40 שנה, פסיפס קדום, צבעוני ומרהיב, הנושא דגמי פרחים, מתגלה מחדש בימים אלה באתר העתיקות חורבת אל-בירה שבאזור התעשייה של שוהם. זאת, בהובלה של רשות העתיקות בסיוע הקהילה, ובשיתוף המועצה המקומית שוהם. האתר מתפתח לכדי נקודה מקסימה, שיפגשו כל ה'שביליסטים' העתידיים בקטע הזה של שביל ישראל.

 

 

"כשהגענו לאתר, הפסיפס היה מכוסה בעשביה ובאדמה. בחודש האחרון אנחנו חושפים אותו מחדש יחד עם קהילת האזור ", מספר הארכיאולוג יאיר עמיצור, מנהל המרכז החינוכי-של רשות העתיקות במרכז הארץ. "אנחנו עובדים באתר, כשברקע יש מרבדים של כלניות. אי אפשר שלא לתהות אם יוצר הפסיפס שהתגלה פה, קיבל השראה לעיטורי הפרחים מהצמחייה שגדלה אז על הגבעה".

 

 

באתר נחבאים שרידי בית אמידים מהתקופה הרומית, ממנו שרדו מתקנים חקלאיים ומבנים הפזורים באתר, ושימשו את תושבי המקום בעת העתיקה. בתקופה הביזנטית, הפך בית האמידים לכנסיה. זו, ניצבת על דרך קדומה בת כ-1500 שנה, שחיברה בין החוף לשפלת יהודה, ומצטלבת עם שביל ישראל המודרני. על הדרך, קיימות "תחנות התרעננות" עתיקות אחת לכמה קילומטרים ובהן; תל תנשמת, חורבת אל- בירה, וחורבת חני, שאף היא שומרה באחרונה ע"י רשות העתיקות. אתרים אלה, אפשרו מנוחה, תפילה וחידוש כוחות למי שהתהלכו כאן בעבר.

 

 

"האתר נחשף בשנות ה-80 ע"י פרופ' זאב ספראי ופרופ' שמעון דר", אומר ענאן עזב, מנהל מחוז מרכז ברשות העתיקות. " נראה שהייתה במקום פעילות אנושית בזמנים שבין תקופת הברזל ועד התקופה האיסלאמית, ואולי אפילו קודם לכן - בתקופה הכלקוליתית".

 

 

שיקום ותחזוקת האתר נעשים על ידי קהילת שוהם ומתנדבי רשות העתיקות מרחבי הארץ.

 

 

כחלק מהפעילות, חנכה רשות העתיקות, יחד עם המועצה המקומית והמתנדבים ב"יום המעשים הטובים" בשבוע שעבר, פינת ישיבה חדשה שתשרת את המטיילים והתושבים. שיתוף הפעולה על הפרויקט מאפשר את חיבור האתר למשרדי מרחב מרכז של רשות העתיקות בשוהם, הנמצאים בקרבתו, ולהפוך את הצוות ל"מלאכי שביל". "בזכות פרויקט הכשרת האתר, כעת יוכלו מטיילי שביל ישראל שיעברו כאן, להצטייד במים, בכוס קפה טובה ובהסברים על המקום, על הדרך (תרתי משמע)" , חותם עמיצור.

 

 

לדברי אלי אסקוזידו, מנהל רשות העתיקות: "מרגש לפגוש אנשים טובים שמתגייסים, יחד, כתף אל כתף סביב נושא המורשת, כדי להקים פינת חמד בשביל ישראל. העשייה באתר היא ההוויה הישראלית במיטבה. אני מקווה שכל מטייל ומטיילת בשביל ימצאו בדרך את הפרק האנושי בהיסטוריה שלנו שהם מתחברים אליו, ואולי אף יסתקרנו וירצו להשתתף באחד ממיזמי רשות העתיקות שוודאי פועלים ליד ביתם. ההיסטוריה שלנו נמצאת בכל מקום, רק צריך להרים את העיניים ולראות".

 

 

ראש מועצה מקומית שוהם, איתן פטיגרו: "שוהם מחוברת לטבע ולהיסטוריה הסובבים אותה, והם חלק בלתי נפרד מחיי הפנאי של תושבי היישוב. האתר החדש מצוי בליבה של הקריה הלוגיסטית היי-פארק שוהם ואין לי ספק שהוא יהווה נקודת עניין לתושבי היישוב ולאורחים המבקרים במקום. הקרבה לשביל ישראל ולפוד-טראקס שיוצבו בקרוב בחניון סמוך, מעניקים הזדמנות לטיול קצר ומעניין במיוחד, תוך לימוד ההסטוריה של היישוב בארץ ישראל ובאיזור שלנו. אני מודה לרשות העתיקות על היוזמה לחשוף את האתר המרתק הזה ולתלמידי היישוב שהשתתפו בעבודות".

 

 

פורטל הכרמל

תגובות

מומלצים

\