אושר בקריאה ראשונה חוק המאבק בכלי הנשק הבלתי חוקיים

מטרת החוק לאפשר למערכת אכיפת החוק את הכלים להיאבק בריבוי הנשק הלא חוקי המשמש גורמי פשיעה ולפשיעה חמורה באמצעות מתן כלים למשטרת ישראל ולרשויות אכיפת החוק להתמודדות עם התופעה. ח"כ צביקה פוגל:" מדובר באישור אחד החוקים החשובים במאבק בפשיעה והחזרת הביטחון האישי".

22.03.2023 מאת: פורטל הכרמל והצפון
אושר בקריאה ראשונה חוק המאבק בכלי הנשק הבלתי חוקיים

 

הוועדה המשותפת לביטחון לאומי  ולוועדת חוקה, חוק ומשפט בראשות ח"כ צביקה פוגל אשרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק המאבק בכלי הנשק הבלתי חוקיים, תיקוני חקיקה, הוראת שעה, התשפ"ג- 2023 של ח"כ יצחק קרויזר , ח"כ עודד פורר ואחרים.

 

 

יו"ר הוועדה, ח"כ פוגל אמר כי מדובר בהצעת חוק שתאפשר לחזק את האכיפה וגם תהווה הרתעה. "אין כוונה לפגוע בזכויות הפרט אך הזכויות הללו הם גם זכויות הנפגעים ולא רק אלה שנכנסים אליהם הביתה. נבחן את החוק בתום שנה מה צריך להוסיף ומה לגרוע".

 

 

בדברי ההסבר נכתב, כי מטרת החוק לאפשר למערכת אכיפת החוק את הכלים להיאבק בריבוי הנשק הלא חוקי המשמש גורמי פשיעה ולפשיעה חמורה באמצעות מתן כלים למשטרת ישראל ולרשויות אכיפת החוק להתמודדות עם התופעה.

 

 

על פי הצעת החוק תיקבע עילה מיוחדת לחיפוש נשק בלתי חוקי או חלק מהותי בנשק העשוי לשמש ראייה לביצוע עבירה או לחיפוש מידי לשם תפיסת תיעוד או מצלמה שעלולים לשמש כראייה לביצוע עבירה מסוג פשע חמור או לעבירות נשק מסוימות, זאת, בלא צו חיפוש. אם החיפוש נדרש במטרה לא לסכל את מטרת החיפוש באותו מועד ובאופן מידי כדי למנוע את העלמת הראייה או הפגיעה בה ובאישור קצין משטרה בדרגת רפ"ק ומעלה.

 

 

עוד נקבע, כי אם במהלך החיפוש נתפש חפץ שאינו נוגע לעבירה בגינה ניתן האישור הוא יובא להכרעת בית המשפט. בנוסף, הוספו עונשים של שלוש עד חמש שנות מאסר בגין אחזקה או רכישה של חלקים מהותיים מכלי נשק שלא כדין, וכן נקבעו הוראות חילוט שמקורו בעבירות ייצור, ייבוא או ייצוא בנשק בלתי חוקי.

 

 

הצעת החוק נקבעה כהוראת שעה למשך שנה במהלכה יחויבו גורמי האכיפה בדיווח לוועדה לביטחון לאומי וליועמ"ש לממשלה שלוש פעמים בשנה על השימוש בכלים שנקבעו בחוק. ביניהם: מספר אישורים שנתנו לחיפוש ללא צו, העבירות בגינן נתנו, מספר כלי נשק שנתפסו, מספר כתבי אישום שהוגשו בהם בוצע חיפוש לפי הוראת השעה ועוד.

 

 

בנוסף, הוראות החוק הותאמו לחוק השיפוט הצבאי. לאחר דחיית ההסתייגויות, הצעת החוק התקבלה פה אחד והיא תועבר למליאת הכנסת. יו"ר הוועדה, ח"כ פוגל אמר בסיום כי מדובר באישור אחד החוקים היותר חשובים במאבק בפשיעה ובהחזרת הביטחון האישי.

 

 

תגובות

מומלצים

\