המפלגות הערביות לאן?

חלון ההזדמנויות הולך ונסגר, אחרי כמה חודשים של ניסיונות איחוד, המפלגות הערביות החליטו על ריצה לא משותפת (למעט חד"ש-תע"ל) כעת, המפלגות מתחילות למקד את מסריהן בניסיון הן להעלות את שיעורי ההצבעה והן להגדיל עד כמה שניתן את בסיס התמיכה בהן לקראת יום הבחירות.

21.10.2022 מאת: דוקטור עקאב זידאן
המפלגות הערביות לאן?

 

 

פחות משבועיים לפתיחת הקלפיות ב-1 בנובמבר, המסרים שדרכם מתכוונות המפלגות הערביות לזכות באמון הבוחרים לא ברורים דיו. אך הם פוזיטיביים כלפי עמיתיהם הערביים. האם הן באמת יצליחו להגדיל את כוחן ולהביא לסיום הפלונטר הפוליטי המתמשך בישראל?.

 

 

כידוע, המפלגות הערביות התנגדו בתוקף להיות חלק מהקואליציה במהלך מרבית שנות קיומה של מדינת ישראל. אך החיבור בין רע״ם לבין לפיד ובנט בממשלה היוצאת, שיקף את השינוי שאירע בשנים האחרונות והבליט ביתר שאת את הכמיהה של המפלגות הערביות לקחת חלק בקואליציות ממשלתיות ולהשתלב במעגלי קבלת ההחלטות.

 

 

הדרך החדשה שמתוות המפלגות הערביות נובעת משינוי ניכר שמתחולל בחברה הערבית ככלל. ישנה התעניינות עולה וניכרת בנושאים האזרחיים לצד ירידה בנושאים הלאומיים. המצביעים מחפשים ייצוג הולם לבעיותיהם הכלכליות, לפשיעה ההולכת ומתרחבת, לבעיות הדיור ועוד. אך סיום הפלונטר הפוליטי לא תלוי רק בגישה החיובית של המפלגות הערביות כלפי הכניסה לקואליציה, אלא גם במספר המנדטים שיקבלו.

 

 

עד כה הציבור הערבי מרגיש מיואש, מתוסכל, מבולבל וממורמר. הם נדרשים כל פעם מחדש להגיע לקלפי מתוך אמונה שמשהו הולך להשתנות. אך בפועל, לא מבחינים בשינויים משמעותיים, לא בחינוך, לא בביטחון האישי ולא בפתרון מצוקת הדיור. לכן, המפלגות תהיינה חייבות  להתאמץ הפעם יתר על המידה על מנת להפוך את ההצבעה לפעולה רציונאלית ולגרום למצביעים הערביים לנהור לקלפיות.

 

 

בנוסף, המפלגות הערביות מבינות היטב שקמפיינים שליליים ואגרסביים אחת נגד השניה עלולים להוביל לתחושה של מיאוס ואכזבה מצד הבוחרים. שבתורם יענישו  אותם באי יציאתם להצביע. מה שעלול להוביל למפולת רצינית בבחירות. לכן, הן מנהלות עד כה קמפיין בחירות פוזיטיבי ללא הכפשות ואף קוראות  ומבקשות לצאת ולהצביע רק עבור המפלגות הערביות. כך, ינסו להרים את רוח המצביעים הערבים שיצאו להצביע.

 

 

יתרה מכך, הזמן לפוטנציאל השפעתן של המפלגות הערביות הולך ואוזל, הריי כולנו מבינים שלאחר עידן בנימין נתניהו. לא יהיה עוד פילוג גס, חד וברור לשני גושים קבועים של מצביעים שאינם משנים את דעתם, רק־ביבי או רק לא ביבי. אלא יהיו אופציות רבות ומרובות להקמת ממשלה רחבה ללא המפלגות הערביות. כך שהמפלגות הערביות חייבות לנצל את חלון ההזדמנות שנפתח בפניהן.

 

 

בבחירות הקרובות החששות הגדולים מאובדן קולות בשל אחוז החסימה הם דווקא של המפלגות הערביות. לכן, הן חייבות להתעשת ולהתארגן מחדש, ללא פגיעה אחת בשנייה ועם מסר אחד ברור, צאו להצביע, חלון ההזדמנויות הולך ונסגר. אחרת, החברה הערבית תמשיך לסבול מהקיפאון הפוליטי בטווח הקצר והמפלגות הערביות תהיינה  נטולות השפעה על מדיניות הממשלה בטווח הארוך.

 

 

תגובות

מומלצים

\