שמים את הנוער העובד במרכז

עצות הסתדרות הנוער העובד להעסקת בני נוער ע"מ לסייע לכם המעסיקים לשמור על העסקה נכונה וחוקית של בני נוער ולבני הנוער העובדים להנות מפרי עמלם.

21.06.2013 מאת: פורטל הכרמל והצפון
שמים את הנוער העובד במרכז

לכל אורך השנה, ובמהלך חופשת הקיץ בפרט, בוחרים מעסיקים רבים להעסיק בני נוער בתפקידים שונים. בדרך כלל מדובר בעובדים חרוצים המוכנים לעבוד כמעט בכל עבודה. לרוב, לנערים הללו אין ניסיון רב בעולם העבודה, ובהתאם לכך, הם אינם מודעים לכל זכויותיהם כעובדים.

העסקת בני נוער בצורה הוגנת ומסודרת בהתאם לדיני העבודה הינה אחריותו של המעסיק כלפי עובדיו, ובפרט כלפי עובדיו הצעירים והבלתי מנוסים. התנהלות הוגנת ומכבדת כלפי העובדים הצעירים מגבירה את מחויבותם למקום העבודה ועשויה לחסוך אי נעימויות וחוסר הבנה בהמשך, ואף קנסות ותביעות עתידיות.

בשורות הבאות כללים שאליהם מחויב כל מעסיק של בני נוער על-פי חוק, וכן עצות שיסייעו לכם לשמור על העסקה נכונה וחוקית של בני נוער. הקפדה על כללים אלו תסייע לכם המעסיקים, לשמור על החוק, ולבני הנוער העובדים - להנות מפרי עמלם.

1. שכר המינימום
שכר המינימום הוא השכר הקבוע בחוק שאסור לשלם פחות ממנו לעובד עבור שעת עבודה.
גם אם בני הנוער מוכנים לעבוד תמורת שכר נמוך יותר (ואפילו אם הם חתומים על חוזה המציין זאת) – המעסיק מחויב לשלם לפחות את הסכום המינימאלי הזה.
חשוב לציין כי שכר המינימום חל על כל שעת עבודה, החל מהשעה הראשונה (כולל תקופת התלמדות או ניסיון) ותקף גם על ישיבות עבודה או שעות הכשרה שחובה להגיע אליהן.

2. שעות עבודה        
מותר להעסיק בני נוער לכל היותר 8 שעות ביום, ולא יותר מ - 40 שעות בשבוע (במקומות בהם עובדים 5 ימים בשבוע, ניתן להעסיק נער 9 שעות במשמרת ובתנאי שלא יעבור את  40 השעות השבועיות). היה והועסק נער במשך יותר משמונה שעות ברצף יש לשלם עבור שעות נוספות: 125% עבור השעה התשיעית והעשירית, ו-150% עבור השעה ה- 11, ה- 12 וכו' .

3. רישום הימים והשעות
המעביד חייב לנהל רישום מפורט של שעות העבודה של כל עובד ובסוף כל יום להחתים את העובדים על רישום השעות (כיום קיימים גם אמצעים אלקטרוניים שונים המשמשים כתחליף לחתימת העובד כגון "העברת כרטיס" או שימוש בתביעת אצבע).
כמו כן מומלץ לעודד את העובדים לנהל רישום עצמאי של השעות והימים בהם הם עובדים, ובסוף כל יום להחתים אותך כמעסיק על רישום השעות שלהם. פעולה זו תטיב עם שני הצדדים שכן היא תיתן לעובדים תחושת ביטחון במקום עבודתם – ובהתאם תעודד לויאליות ואמון במעסיק; וכמו כן, היא תעניק להם כלים שישמרו עליהם גם בעתיד מפני העסקה פוגענית.

4. גיל העסקה
במהלך חופשת הקיץ אסור להעסיק נוער מתחת לגיל 14, במהלך שנת הלימודים מותר להעסיק בני נוער שחוק לימוד חובה לא חל עליהם מגיל 15 ומעלה. בני נוער שחוק לימוד חובה חל עליהם מותר להעסיק רק מגיל 16 ומעלה.
ככלל, מדיניות לשכות התעסוקה היא להפיק פנקס עבודה רק לבני 16 ומעלה.

5. פנקס עבודה         
החוק מטיל על המעסיק לדרוש מבני הנוער להוציא פנקס עבודה. את הפנקס מוציאים ללא תשלום ועל מנת להוציאו על הנער לגשת ללשכת התעסוקה מצויד בתעודת זהות, באישור מרופא המשפחה ובשתי תמונות פספורט.

6. חוק הודעה לעובד
החל משנת 2009 חובה למסור לבן נוער עובד את ההודעה לעובד לא יאוחר משבעה ימים מיום תחילת עבודתו (ולא 30 ימים כנהוג אצל מבוגרים).

המסמך צריך להכיל: זהות המעביד והעובד, תאריך תחילת העבודה ומשך תקופת העבודה, עיקרי התפקיד והציפיות מהעובד, פרטי שמו ותפקידו של הממונה הישיר, תנאי ההעסקה, אורכו של יום ושבוע העבודה ופרטים נוספים שלדעתכם יוכלו לסייע לעובד לדעת טוב יותר מה מצופה ממנו במהלך עבודתו.

באותה הזדמנות נדגיש כי עת תחילת ההעסקה חלה על המעסיק גם החובה להחתים את הנער העובד על כרטיס עובד (טופס 101).

7. ניכויים מהשכר לבני נוער 
ניכוי מיסים - על מי שמעסיק בני נוער מתחת לגיל 18 לדעת כי אסור להוריד משכרם מיסי ביטוח לאומי. על המעסיק מוטלת החובה לשלם עליהם לביטוח הלאומי. אין להוריד תשלום זה מהמשכורת שלהם. בנוסף - בני נוער זכאים לנקודת זיכוי נוספת במס הכנסה - כלומר 3.25 נקודות ולכן תשלום המס בגינם הוא מופחת, (עד סכום של כ- 6,300 ₪ לחודש אין להוריד להם מס הכנסה כלל) כל התשלומים האלה הם באחריות המעסיק.
קנסות ועונשים כספיים- קנסות ועונשים כספיים נחשבים על פי חוק לניכויים שלא כדין והם אסורים בהחלט.

8. הפסקות         
ביום עבודה שאורכו שש שעות עבודה ומעלה, חובה לתת לבני הנוער העובדים הפסקה של 45 דקות למנוחה ולסעודה, מתוכם לפחות חצי שעה רצופה. מותר לנכות את זמן ההפסקה מסך שעות העבודה. מומלץ לסכם עם העובדים הצעירים מראש (ובכתב) את ענין ההפסקה כדי למנוע חוסר הבנה.

9. עבודת לילה         
בני נוער רבים מאמינים כי מגיע להם תשלום מיוחד עבור עבודה בלילות. רצוי להסביר להם כי אין חוק המחייב תשלום נוסף בשעות הלילה. עם זאת, במידה ונער עובד בלילה, הוא זכאי לקבל תוספת בגין עבודה בשעות נוספות כבר מהשעה השמינית
החוק קובע כי לאחר השעה 20:00 אסור להעסיק בני נוער שגילם פחות מ-16 ושניתן להעסיק בני נוער שגילם 16-18 עד השעה 22:00 לכל היותר, או 23:00 בהיתר מיוחד*. בשנים האחרונות הוציא משרד התמ"ת הנחיה לפיה בחופשים בלבד מותר להעסיק בני נוער עד חצות ובתנאי שהמעסיק מספק הסעה עד לביתו של העובד.
*לקבלת היתר מיוחד להעסקת נוער עד שעות מאוחרות יותר יש לפנות לגב' יפה רביב, מהיחידה לפיקוח על העבודה במשרד הכלכלה ולקבל היתר מיוחד. טל:02-6662808 רח' בנק ישראל 5, ירושלים. פקס:02-6662973.

10. החזרי נסיעות       
בנוסף למשכורת צריכים להחזיר לבני הנוער את הוצאות הנסיעה לעבודה וממנה. החוק מחייב מעסיקים  להחזיר רק את הסכום המינימלי הדרוש לבני הנוער כדי להגיע לעבודה ולחזור לביתו ואינו מחייב להחזיר סכום העולה על 25.20 ₪ ליום עבודה.
עובד המתגורר במרחק שאינו עולה על 500 מטרים (או במרחק 2 תחנות אוטובוס) ממקום עבודתו, אינו זכאי לקבל החזר הוצאות נסיעה.
חשוב להקפיד כי לבני הנוער יש כיצד לחזור לביתם!

11. חופשה שנתית
בני הנוער העובדים זכאים ל 18 ימי חופשה בשנה המשולמים על ידי המעסיק. במידה ולא נוצלו ימי חופש אלו – יש לשלם את פדיונם (פיצוי כספי בשוויים של ימי החופש הללו) עם סיום העבודה.
במידה והעובד הועסק פחות מ- 75 ימים הוא זכאי לתשלום חופשה בסך- 4% משכרו הכולל והכל בהתאם לחוק חופשה שנתית

12. דמי הבראה
כמו כל עובד במשק, בני נוער העובדים יותר משנה זכאים לדמי הבראה בהתאם לאחוז המשרה בה הם מחזיקים.

13. פיצויי פיטורין והודעה מוקדמת
בני נוער זכאים לקבלת הודעה מוקדמת לפיטורין על פי חוק. במידה והנער הועסק למעלה משנה זכאי הוא לפיצויי פיטורין. חשוב לציין, כי לפני ההחלטה הסופית על הפיטורים על המעסיק לקיים שימוע שלפני פיטורים על מנת לאפשר לנער לטעון לזכותו.
נער או נערה שעזבו את עבודתם מרצונם אינם זכאים לפיצוי, אולם אם עזבו כתוצאה מהגיוס לצבא, מיציאה לשנת שירות או מהתנדבות לשירות לאומי – הם זכאים לפיצויי פיטורים.

תגובות

מומלצים